Dimensi Kompetensi menjelaskan kompetensi yang perlu dimiliki oleh guru pada pelbagai tahap pembangunan. Standard Guru Malaysia juga digubal berdasarkan rujukan dan penandaarasan.
About Press Copyright Contact us Creators Advertise Developers Terms Privacy Policy Safety How YouTube works Test new features Press Copyright Contact us Creators.
. Standard Guru Malaysia akan dapat mengenal pasti dasar dan strategi pembangunan pendidikan guru yang patut ditambahbaik sejajar dengan perkembangan dan cabaran semasa dunia pendidikan. Komponen SGM Rajah 1 Standard merangkumi tiga aspek. Pengetahuan dan Kefahaman dan Standard 3.
Standard pendidikan di Malaysia dan standard pendidikan guru di beberapa. Standard pengetahuan dan kefahaman S2 m emperincikan kompetensi ilmu pengetahuan dan kefahaman tentang. Kemahiran Pengajaran dan Pembelajaran.
Penggubalan SGM adalah berasaskan kepada prinsip dan proses yang berikut. Amalan Nilai Profesionalisme Keguruan Standard 2. Memperincikan tentang kompetensi amalan nilai profesionalisme keguruan berdasarkan domain diri profesion dan sosial yang patut ada pada diri seseorang guru.
S1 iaitu amalan nilai profesionalisme keguruan ialah standard yang m emperincikan kompetensi amalan nilai profesionalisme keguruan berdasarkan domain diri profesion dan sosial yang patut ada pada seseorang guru. Berdasarkan komponen Standard Guru Malaysia di ataskita dapat melahirkan guru Malaysia yang bertaraf dunia. STANDARD KOMPETENSI GURU MALAYSIA.
AMALAN NILAI PROFESIONALISME KEGURUAN. Komponen Standard terbahagi kepada tiga standard iaitu Standard Pertama. Analisis komponen standard guru malaysia ke arah melahirkan guru Malaysia yang bertaraf dunia.
Latar Belakang Misi negara - pembangunan modal insan Modal insan - jati diri berketerampilan berkeperibadian mulia berpengetahuan dan berkemahiran Cabaran - globalisasi liberalisasi pengantarabangsaan perkembangan ICT Tugas KPM - membangunkan sistem pendidikan. Matlamat Standard Guru Malaysia yang diperkenalkan ini adalah untuk melahirkan Guru Malaysia yang unggul dan membangunkan modal insan yang bertaraf dunia. Standard Guru Malaysia juga digubal berdasarkan rujukan dan penandaarasan standard-standard yang sedia ada dalam sistem pendidikan Malaysia dan standard pendidikan guru di beberapa negara maju.
Standard Guru Malaysia mempunyai dua komponen utama yang saling berkait iaitu Standard S dan Keperluan K. Standard Guru Malaysia 2. Standard keperluan dan asas Penentuan.
Dalam Standard Guru Malaysia terdapat 3 komponen utama iaitu Komponen Standard S Komponen Keperluan K dan Komponen Asas Penentuan Standard Keperluan. Domain diri ini merujuk kepada pegangan nilai diri guru itu sebagai contoh nilai. Hal ini keranaberdasarkan pada standard pertama iaitu amalan nilai profesionalisme keguruan dimana ia merujuk kepada domain diriprofesion dan sosial.
Pernyataan Standard dan Keperluan jelas tepat relevan praktikal adil. Amalan nilai profesionalisme keguruan Standard kedua. Standard guru malaysia 1.
Standard Guru Malaysia mempunyai dua komponen utama yang saling berkait iaitu Standard S dan Keperluan K. SGM 20 adalah dokumen rujukan berkaitan kompetensi yang perlu dicapai dan etika yang perlu dijiwai diamalkan serta diperlihatkan oleh guru di Malaysia. Standard terbahagi kepada tiga aspek iaitu Standard 1.
Pengetahuan dan kefahaman dan Standard ketiga. SGM 20 terdiri dari dua komponen iaitu Dimensi Kompetensi dan Etika Keguruan. Sila rujuk Rajah 1.
73 Komponen Standard Guru Malaysia Standard Guru Malaysia mempunyai dua komponen utama yang saling berkait iaitu Standard S dan Keperluan K. Standard Guru Malaysia juga digubal berdasarkan rujukan dan penandaarasan standard pendidikan di Malaysia dan standard pendidikan guru di beberapa negara maju. Amalan Nilai Profesionalisme Keguruan digubal berlandaskan budaya.
KOMPONEN STANDARD. 54 Analisis komponen Standard Guru Malaysia ke arah melahirkan guru Malaysia yang bertaraf dunia. Model Standard Guru Malaysia.
Profesor dalam Reka Bentuk Kurikulum dan Teknologi PengajaranDekan Fakulti Pendidikan Universiti Malaya50603 Kuala Lumpur Malaysia. Kompenen Standard S. Contohnya guru mestilah bersikap adil serta tidak memilih kasih antara para pelajarnya.
Kerangka Standard Guru Malaysia terdiri daripada TIGA komponen utama. Kerangka Standard Guru Malaysia.